Cestopis Amsterdam únor 2020 (autor Roman)

Na první únorový víkend jsme měli objednaný trip po Amsterdamu. Letenky jsme měli koupené přímo od EasyJet s předstihem už od listopadu. Cena pro jednu osobu byla 1328 Kč. Bohužel jsme neočekávali, že zrovna v tuhle dobu vypukne epidemie s Koronavirem, tak jsme měli trochu obavy se vůbec ukázat na letišti. Naštěstí to nebylo vůbec tak hrozné, jak líčily média. Na letišti jsme skoro nepotkali nikoho s rouškou, takže jsme ty naše mohli nechat v klidu v batohu.

Odbavení proběhlo naprosto bez zdržení, takže jsme se od dráhy odlepili přesně podle letového plánu. Během hodiny 20ti minut jsme přistávali na letišti v Amsterdamu.

Naše první kroky zamiřily k autopůjčovně Sixt, kde jsme měli rezervované auto. Mělo to být elektroauto BMW i3 a kupodivu i bylo. Při vyzvedávání klíčů jsme ovšem narazili na komplikace. Odmítlo mi to kreditní kartu. Bohužel jsem si neuvědomil, že karta má nějaký týdenní limit. S karty jsem vybíral, ale obratem jsem peníze doplnil, ale to ubralo z limitu, který už nešel navýšit. Problém je že, rezervace a kreditní karta musí být na stejné jméno. Vyřešilo se to přidáním dalšího řidiče a použila se jeho karta. Dostali jsme klíče a vyrazili jsme hledat auto. Po asi půlhodinovém bloudění po parkovištích jsme našli to správné oddělení, kde na nás čekalo vyleštěné auto.
Vyrazili jsme směr centrum, kde jsme se chtěli porozhlédnout než se setmí. Každý nás neustále upozorňoval, že tam jezdí hodně cyklistů. Moc jsme tomu nevěnovali pozornost, ale přesvědčili jsme se, že to byla pravda. Ikdyž venku nebylo žádné teplo, Amsterdamem se prohání neskutečné množství cyklistů. Naše první kroky zamiřily k science muzeu NEMO. Je to velmi zajímavá stavba ve tvaru potápějicí se lodě. Bohužel jsme se na místo dostili až v 18hodin a to už muzeum i restaurace byla zavřena. Prohlédli jsme si alespoň historické lodě, které kotvily u muzea a vydali jsme se hledat rezervované ubytování.

Rezervovaný jsme měli hotel Ibis Budget South. Cena na dvě noci se snídaní pro tři osoby byla
4 850Kč. Poté co jsme se ubytovali, jsme si zajeli na večeři do italské restaurace. Pizza stála 15€, lazaně 14.80€ a těstoviny s kuřecím masem  15.50€, pivo Heineken třetinka 2.80€. Po večeři jsme potřebovali na sobotu dobít auto, abychom mohli hned ráno vyrazit na druhý konec města do skanzenu Zaanse Schans. Tady se objevil další zádrhel. V autopůjčovně jsme dostali kartu, kterou jsme měli použít pro dobíjení. Jenže ne se všemi dobijecími stanicemi ta karta fungovala. Stáhnul jsem si do mobilu aplikaci Plugsurfing, kde se ta karta aktivovala a zvolil se způsob platby. Vybral jsem PayPal. Připojili jsme auto k nabíječce a nic. Vystřídali jsme několik stojanů až mě napadlo naskenovat v té aplikaci QR kód stojanu. Najednou to zahučelo a začalo to nabíjet. Ráno jsme přišli k autu a bylo nabíté. Mohli jsme vyrazit na výlet.

Sobotní dopoledne jsme strávili ve skanzenu Zaanse Schans, což je vesnička s dobovými dřevěnými domky a podél řeky Zaans s větrnými mlýny. Každý z nich má své jméno, účel i historii. Nejstarší z nich pochází z roku 1646.

Na sobotní odpoledne jsme měli rezervovanou atrakci v centru města This Is Holland a výhled z výškové budovy Adam Lookout. Tady doporučuji koupit vstupenky přes internet, můžete tak výrazně ušetřit. Obě atrakce byly vynikající. Výhled na Amsterdam nám trochu pokazilo počasí. O to víc nás potěšil let nad Holandskem v This is Holland. Tady slova nestačí, to prostě musíte zažít. Cestou zpět na hotel jsme se ještě zastavili nakouknout k domu Anny Frankové.

V neděli ráno jsme hned po snídaní vyrazili s plně nabitým autem směrem k moři na západní pobřeží do městečka Zandvoort. Cestou jsme se ješte stavili ve městě Haarlem, kde jsme navštívili místní katedrálu Sint Bavo. Už cestou jsme pocítili, že se zvedá vítr. Z internetu jsme měli informace, že se na Evropu žene orkán Sabine. Jeho sílu jsme pocítili na vlastní kůži přímo na pobřeží, kdy byl problém se vůbec udržet na nohou. Proto jsme se šli schovat do jedné z mnoha kavárníček na pobřeží. Tam jsme si dali výborné Latte za 5€. U kafe jsem kontroloval letenky, kde jsem zahlédl informaci, že byl náš let zrušen. Okamžitě jsem přes mobilní aplikaci provedl rezervaci náhradního letu na druhý den a objednání ubytování od letecké společnosti. Až na menší komplikace s náhradním ubytováním, kdy nás chtěli ubytovat každého v jiném hotelu dopadlo vše dobře. Náhradním letem jsme i za poměrně velkého větru odletěli do Prahy.